Bezglutenowa śniadaniówka okiem dietetyka

Nadszedł początek roku szkolnego. O ile nie zmieni się sytuacja związana z pandemią, nasze bezglutenowe dzieci będą spędzać w szkole wiele godzin każdego dnia. Bardzo ważne jest nie tylko, aby czuły się w niej dobrze i bezpiecznie, ale także by nie były głodne.

Niestety najczęściej w przypadku diety bezglutenowej nie udaje się korzystać ze szkolnej stołówki, dlatego dzieci powinny zostać każdego dnia zaopatrzone w bogate i dobrze przemyślane drugie śniadanie. Oto nasze pomysły:

Kanapki

Przygotowane z pełnoziarnistego, ciemnego chleba bezglutenowego, wypełnione sałatą i innymi warzywami, najlepiej z wędlinami domowej produkcji czy własnoręcznie zrobionymi pastami. To jest ideał, do którego będziemy dążyli. Przygotowując kanapkę pamiętajmy jednak, że naszym głównym celem jest by została zjedzona a nie porzucona w koszu. Dlatego wspólnie z dzieckiem wybierzmy to pieczywo bezglutenowe, które lubi, nawet jeśli będzie to biały chleb tostowy. Chleb (lub bułka) powinien być smaczny, nie rozpadać się po kilku godzinach w śniadaniówce i nie wysychać, dlatego zadbajmy o jego odpowiednie przygotowanie i zapakowanie. Na naszym rynku jest już na szczęście spory wybór bezglutenowego pieczywa. Z pewnością każde dziecko znajdzie produkty, które mu smakują. Pamiętajmy, że niektóre rodzaje pieczywa wymagają obróbki po wyjęciu z opakowania – odświeżenia nad parą, w kuchence mikrofalowej, piekarniku czy tosterze. Na rynku są również dostępne bardzo dobre mieszanki do samodzielnego wypieku chleba. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą producentów licencjonowanych zawartą w aktualnym Wykazie Produktów ze znakiem Przekreślonego Kłosa.

Pieczywo wzbogacamy o wcześniej uzgodnione z dzieckiem dodatki: wędlinę, ser czy też różnego rodzaju pasty i smarowidła. Możemy sami przygotować je w domu (najlepiej), np. z wędzonego łososia lub innych ryb, z różnych kombinacji twarożkowych, hummusu z dodatkami, albo kupić. Część dzieci woli chleb z samym masłem, a do tego dołączone osobno: kawałki kabanosów, sera, małe kiełbaski czy ugotowane wcześniej parówki, oczywiście bezglutenowe. Do tego dokładamy warzywa. Spytajmy czy nasz uczeń chce je w samej kanapce, czy w pojemniku obok. Dla wielu dzieci np. rozgnieciony w kanapce pomidor dyskwalifikuje całą kanapkę.

Idealne są więc małe pomidorki, rzodkiewki, listki sałaty, pokrojone ogórki, papryka, marchewka czy kalarepka – najważniejsze, aby do ich spożycia nie był potrzebny nóż i widelec i by były „na jeden gryz”. Wybierajmy te warzywa, które dziecko lubi, ale starajmy się proponować nowe smaki. Warto też mieć w domu rezerwowe opakowanie wafli ryżowych lub kukurydzianych. Na rynku dostępne są bezglutenowe wafle w lekkich i małych opakowaniach w wielu smakach, które są wygodnym dodatkiem do dziecięcej śniadaniówki.

Sałatki

Jeśli nasze dziecko nie chce jeść kanapek, być może zje sałatkę? Z ryżem, komosą ryżową, z makaronem bezglutenowym, kaszą jaglaną, warzywami. Na słono lub na słodko z owocami. Dawniej sałatki jako składnik drugiego śniadania były rzadkością, teraz są bardzo popularne, zwłaszcza wśród starszych dzieci i młodzieży, dlatego nasz bezglutenowiec nie będzie się specjalnie wyróżniał. Warto zacząć od sałatek już znanych i akceptowanych przez dziecko, a najlepiej namówić je, aby przygotowało sobie taką ulubioną sałatkę samodzielnie.

Słodycze, owoce, nabiał

Oprócz kanapki do śniadaniówki możemy dołożyć coś słodkiego (zdrowego). Cukry proste są dobre dla pracy mózgu i przydadzą się w szkole. Najlepiej sprawdzają się owoce: banany, jabłka, gruszki, winogrona, borówki, śliwki i inne akceptowane przez dziecko. Jabłka czy gruszki warto pokroić na ćwiartki i usunąć gniazda nasienne a następnie znowu złożyć w całość – w takiej formie są bardzo wygodne do zjedzenia. Możemy też dodać pojemniczek z różnego rodzaju bakaliami, np. orzechami, migdałami, pestkami dyni i suszonymi owocami. Sporo dzieci lubi takie przekąski, a są one dodatkowo bardzo zdrowe. Można również dodać kostkę bezglutenowej czekolady (najlepiej gorzkiej). W sklepach możemy kupić gotowe musy owocowe w małych pojemnikach lub jogurty. Z jogurtami smakowymi trzeba jednak uważać – niestety większość producentów dodaje do nich duże ilości cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego, a owoce znajdują się w nich w ilościach śladowych. Najlepiej jest używać jogurtu naturalnego i samodzielnie dołożyć bezglutenowe müsli czy owoce. Na rynku produktów bezglutenowych jest mnóstwo słodyczy o długim terminie przydatności do spożycia – batoników, chipsów, chrupek. Można też kupić zapakowane pojedynczo bezglutenowe drożdżówki, jagodzianki czy muffinki. Co jakiś czas można je dać dziecku do szkoły, ale starajmy się by naprawdę nie było to zbyt często. Słodycze bezglutenowe pod kątem zawartości cukru i tłuszczu nie różnią się od tradycyjnych słodyczy, a polskie dzieci już i tak są w czołówce najbardziej otyłych dzieci w Europie.

Jeśli nasze dziecko domaga się jednak słodkości, warto zrobić je w domu. Zachęcamy do przejrzenia naszego portalu z bezglutenowymi przepisami: kuchniabezglutenowa.pl, w którym osoby na diecie bezglutenowej umieszczają swoje sprawdzone przepisy. Zajrzyjmy także np. do książek Katarzyny Jankowskiej (Mama Alergika Gotuje) – tam znajdziemy ciekawe pomysły na superbatoniki (z bezglutenowej mąki owsianej i rozmaitych ziaren), krakersy i różnego rodzaju ciasteczka, w których autorka przemyca wartościowe składniki. Warto również skorzystać z pomysłów Weroniki Madejskiej (natchniona.pl), czy Marty Szloser i Wandy Gąsiorowskiej, autorek wielu bezglutenowych książek kucharskich. A przy okazji warto zaprosić dziecko do wspólnego przygotowania domowych wypieków i zastanowienia się razem, co przygotować na następny dzień do szkoły.

Napoje

Pamiętajmy by do kanapek i innych produktów dołożyć dziecku także coś do picia. W tym wypadku akurat dieta bezglutenowa nie stanowi większego problemu. Na rynku dostępnych jest mnóstwo soków i napojów, jednak unikajmy produktów gazowanych i słodzonych. Najlepiej przyzwyczaić dziecko do picia wody.

Anna Marczewska, dietetyk Centrum Diety Bezglutenowej

Zachęcamy wszystkich do dzielenia się pomysłami na bezglutenowy lunchbox i drugie śniadanie do szkoły na naszym portalu kuchniabezglutenowa.pl.

Bezglutenowa śniadaniówka okiem dietetyka