Aktualności
Zbadaliśmy kolejne produkty na zawartość glutenu – marzec 2021
Przedstawiamy Wam wyniki badań konsumenckich na zawartość glutenu wykonanych w laboratorium akredytowanym przez Polskie Centrum Akredytacji.
W wyborze produktów do badań kierowaliśmy się prośbami z fanpage’a Stowarzyszenia na Facebooku oraz na Instagramie.
Zbadaliśmy: azjatyckie makarony ryżowe, z manioku, z fasoli mung, z groszku zielonego, roślinne zastępniki mięsa i nabiału oraz kilka gatunków tofu, danie gotowe z fasoli i ciecierzycy w sosie pomidorowym. Żaden z wysłanych do akredytowanego laboratorium produktów nie miał ostrzeżenia o możliwej zawartości glutenu. W najnowszej grupie produktów skierowanych do badań skupiliśmy się na wyrobach opisanych na etykiecie jako bezglutenowe (21szt.) oraz takich, które nie miały w składzie żadnych podejrzanych surowców (7 szt.). Zapraszam do zapoznania się z wynikami. Przypomnę, że bezpieczny poziom zawartości glutenu to 20 ppm (20 miligramów na kilogram).
W jednej z tabel zgrupowano produkty, które nie miały w składzie żadnych podejrzanych surowców i jednocześnie nie miały ostrzeżenia o możliwej zawartości glutenu, natomiast w drugiej tabeli produkty oznaczone słownie jako produkty bezglutenowe. Jak widać w przedstawionych poniżej tabelach, w żadnym z 28 zbadanych produktów bezglutenowych nie wykryto glutenu. Granica wykrywalności to 5 ppm, a zatem wynik wszystkich zbadanych produktów poniżej 5 ppm uznać należy za doskonały.
Jak widać z roku na rok zwiększa się świadomość producentów i ich dbałość o wolne od glutenu surowce i bezpieczne procesy produkcji.
Pamiętajmy jednak, że są to jednostkowe wyniki konkretnej partii produktów. To, czy następna partia też będzie wolna od glutenu czy też gluten będzie zawierała, zależy już od producenta.
Badania produktów na zawartość glutenu są finansowane z wpłat z tytułu 1% podatku. Dziękujemy wszystkim osobom, które przekazują go Stowarzyszeniu. Dzięki Wam możemy prowadzić te badania cyklicznie. Największym sukcesem jest fakt, że dzięki temu udało się wprowadzić ogromne zmiany w sposobie przedstawiania przez producentów informacji o glutenie na etykietach. Na przestrzeni lat realizowania naszych badań świadomość producentów w kontekście produktów bezglutenowych znacząco się zmieniła.
Grażyna Konińska, dietetyk Centrum Diety Bezglutenowej