Złożyliśmy w MEN propozycje zmian w edukacji zdrowotnej

W lipcu pisaliśmy o rozpoczęciu prac nad podstawą programową nowego przedmiotu, który od września 2025 r. wejdzie do polskich szkół – edukacji zdrowotnej. Kilka dni temu złożyliśmy w Ministerstwie Edukacji Narodowej nasze propozycje poprawek do podstawy programowej tego przedmiotu. Chcemy by uczniowie mieli szansę poznać temat celiakii i zasady diety bezglutenowej. Ale także nauczyć się czytać i rozumieć składy produktów spożywczych podane na etykietach, w tym szukać na nich informacji o glutenie i innych alergenach.

3 lipca 2024 roku uczestniczyliśmy w wysłuchaniu publicznym w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Jako jedna z 50 organizacji przedstawiliśmy nasze postulaty dotyczące edukacji zdrowotnej. W trakcie tego spotkania podkreśliliśmy wagę problematyki celiakii i diety bezglutenowej, które naszym zdaniem powinny znaleźć się w podstawie programowej nowego przedmiotu.

Kolejnym krokiem w tej sprawie jest nasza aktywność w ramach konsultacji społecznych, które rozpoczęły się w MEN pod koniec października. Kilka dni temu złożyliśmy nasze propozycje poprawek do przygotowanego projektu programu nowego przedmiotu, które wprowadzają tematykę celiakii i diety bezglutenowej. Naszym zdaniem pozwoli to na znaczne zwiększenie świadomości nauczycieli i uczniów na ten temat.

Zaproponowaliśmy także dodatkowe elementy, m.in. umiejętność rozróżniania przez uczniów diet czy naukę czytania etykiet produktów spożywczych, w tym szukania informacji o zawartości alergenów.

Mamy nadzieję, że nasze propozycje zostaną uwzględnione przez zespół pracujący nad ostatecznym kształtem podstawy programowej edukacji zdrowotnej. Wszystkie nasze propozycje mają na celu pogłębienie wiedzy uczniów na temat celiakii. Wierzymy, że dzięki temu będą lepiej rozumieć potrzeby ich kolegów i koleżanek mierzących się z celiakią i innymi schorzeniami wymagającymi diety eliminacyjnej. A jeśli o celiakii i diecie będzie się mówić w polskich szkołach, bardzo poprawi to ogólny poziom świadomości społecznej w tej dziedzinie.

Złożyliśmy w MEN propozycje zmian w edukacji zdrowotnej